Praga

Jazda samochodem po dużym mieście nie sprawia mi przyjemności. Bieganie za przewodnikiem odpada. Najlepszym wyjściem było więc zamieszkanie na peryferiach i poruszanie się komunikacją miejską, najlepiej metrem.

Zamieszkaliśmy w dzielnicy, Hloubetin, w hotelu 51 przy ulicy Konzumni. Jadąc z Polski, dzielnica ta jest przed centrum miasta. Prowadzą do niej drogi E65, E67 i 611. Hotel jest przyzwoity, najważniejsze, że czysty. Nocleg ze śniadaniem 13 euro.

Hotel znajduje się ok. 10 km od Starego Miasta, 8 stacji metra. A do metra z hotelu jest 350 metrów. Jeździliśmy tylko metrem. W Pradze są trzy linie metra: zielona A, żółta B i czerwona C. W pobliżu hotelu przebiega żółta linia. Wsiadamy i wysiadamy na stacji Hloubotin. Dla nocnych marków kursuje nocny tramwaj nr 54, a dla zwolenników podróżowania tramwajem i dzienny nr 24 – przystanek Kbelska.

Kupiliśmy bilety 24-godzinne, które są ważne 24 godziny od momentu skasowania i obowiązują we wszystkich środkach komunikacji miejskiej. Można się wtedy do woli przesiadać. Koszt biletu 110 koron czeskich.

Zwiedzaliśmy to, co wszyscy zwiedzają ale trochę jak koty, próbowaliśmy chodzić własnymi ścieżkami. Tym sposobem dotarliśmy do kilku fajnych miejsc:

• Pivnice u Milosrdnych – piwiarnia z zachowanym w starym stylu wnętrzem, w której można było napić się piwa gambrinus – jednego z najpopularniejszych w Czechach – róg Kozi i Milosrdnych;

• Novomestsky Pivovar – browar, gdzie można było smacznie i niedrogo zjeść oraz napić się na miejscu warzonego piwa – ulica Vodićkova 682/20

• Prażsky Most U Valsu – restauracja i browar, gdzie w ciszy i spokoju zjedliśmy tanio i smacznie – ulica Betlemska 5.

• Petrinske Sady – miejsce na odpoczynek w upalny dzień, jaki nam się trafił, z widokiem na Hradćany.

Poza zwiedzeniem tego co wszyscy zwiedzają zobaczyliśmy także Kriżikową fontannę. Aby ją zobaczyć musieliśmy dotrzeć do części miasta Holeśovice na tereny wystawowe – U Vystaviśte. Dojechaliśmy ze Starego Miasta czerwoną linią metra do stacji Nadrazi Holeśovice. Dalej można podjechać tramwajem nr 24 (jeden przystanek) ale my poszliśmy pieszo, ok. 650m., udając się w prawo po wyjściu z budynku stacji metra. Dalej prosto wzdłuż torów tramwajowych aż do skrzyżowania, następnie w lewo i znów prosto wzdłuż torów. Po ok. 400 metrach, po prawej stronie ukażą się tereny wystawowe.

Dzielnica jest mało ciekawa ale było spokojnie. Seanse światło-dźwięk odbywają się o godz. 20, 21 i 22. Im ciemniej tym lepsze efekty. (2013)